Pecha Kucha od lat robi furorę na całym świecie. Korzysta z niej coraz więcej osób z najrozmaitszych dziedzin, a Pecha Kucha Nights jest zastrzeżonym znakiem towarowym.
Na lekcjach języków obcych też się sprawdzi - w klasycznej albo zmodyfikowanej odsłonie.
Początki Pecha Kucha sięgają 2003 roku, kiedy to dwójka europejskich architektów pracujących w Tokio zaproponowała kolegom, którzy przedstawiali swoje pomysły i osiągnięcia, aby wystąpienia mieściły się w formacie 20x20. Chodzi o towarzyszącą wypowiedzi ustnej prezentację multimedialną - miała zawierać 20 slajdów wyświetlanych automatycznie po 20 sekund każdy.
Pomysł się przyjął, z dobrym skutkiem, bo eliminuje gadulstwo, zmusza do myślenia i kreatywności twórców, zapewnia emocje zarówno autorom, jak i publiczności, wpływa na atmosferę wydarzeń w formule Pecha Kucha.
Sam egzotycznie brzmiący termin jest japońskim dźwiękonaśladowczym określeniem rozmowy. Jest techniką szybkiej prezentacji i jako taki stanowi antidotum na kojarzące się z nudą prezentacje PowerPoint.
Umiejętność prezentacji i wystąpień publicznych na pewno warto ćwiczyć, również na lekcjach języków obcych. Przyda się już teraz, w szkole, i zaprocentuje w przyszłości.
Jeśli nie wiesz, jak technicznie przygotować prezentację w stylu Pecha Kucha, obejrzyj film.
Z pomysłami na wykorzystanie prezentacji w stylu Pecha Kucha na lekcjach języków obcych na pewno nie będzie problemu, jednak chciałabym podzielić się moimi:
Indywidualne prezentacje na określony temat
- Klasyczne prezentacje Pecha Kucha
uczniowskie prezentacje na tematy, którymi się pasjonują i chcą dzielić z innymi na spotkaniu pozalekcyjnym np. Noc/Wieczór Pecha Kucha w szkole
- Zmodyfikowane prezentacje w stylu Pecha Kucha
np. prezentacja ulubionej książki 5 slajdów x 20 sekund = 2.40 min (autor tego pomysłu to Anthony Schmidt):
1. Wprowadzenie - tytuł (10s)
2. Fabuła (60s)
3. Ulubiona scena/bohater (30s)
4. Ewaluacja i rekomendacja (60s)
5. Dziękuję (0s)
Indywidualne spontaniczne wypowiedzi uczniów
na slajdzie wyświetla się:
- imię i nazwisko ucznia, który wzywany jest do odpowiedzi na wskazany temat, np. moje hobby - wezwani do odpowiedzi uczniowie kolejno zabierają głos.
- imię i nazwisko oraz pytanie, na które trzeba odpowiedzieć - wezwani do odpowiedzi uczniowie reagują wypowiedzią ustną,
-
obraz z określonego obszaru tematycznego, np. ludzie/zwierzęta/miejsca/zjawiska
- uczniowie kolejno/wskazani opisują, co widzą na obrazku,
Wybór obrazów może być w gestii nauczyciela bądź uczniów. Można też zdać się na wybór losowy. W takim przypadku pomocny będzie PECHAFLICKR.
Wystarczy wtedy wpisać słowo kluczowe na stronie http://pechaflickr.net i kliknąć play. Otwiera się wtedy prezentacja złożona z 20 losowo wybranych z serwisu Flickr zdjęć, każde widoczne jest przez 20 sekund. Opcje zaawansowane pozwalają na zmianę liczby zdjęć i czasu ich wyświetlania. Za każdym razem zdjęcia będą inne, oto przykład w formacie 10x10.
To ćwiczenie świetnie nadaje się do rozwijania umiejętności mówienia i kreatywności. Jeśli nie wyjawimy słowa kluczowego, będzie też rozwijaniem krytycznego myślenia, bo to zadaniem uczniów będzie znaleźć dla wszystkich zdjęć z prezentacji wspólny mianownik. -
obraz do interpretacji
- uczniowie kolejno/wskazani mówią o emocjach/refleksjach/skojarzeniach, - ilustracja jakiegoś wydarzenia, np. sekwencyjna historia obrazkowa - uczniowie po kolei dodają ustną narrację budując razem całą historię.
Prezentacje opracowanych zespołowo tematów
- Praca jest wspólna, a każdy członek zespołu prezentuje jeden lub kilka slajdów
- Każdy członek zespołu opracowuje i prezentuje swoją część
np. Grupa uczniów pracuje nad wybranym gatunkiem filmowym. W ramach prezentacji lider zespołu omawia gatunek ogólnie (kilka slajdów), a potem każdy członek zespołu prezentuje przykład (po kilka slajdów).
To działanie projektowe, które wymaga co najmniej 3 godzin pracy w klasie.
1. Zapoznanie się z formułą i przykładami. Utworzenie zespołów, wybór tematów. Wstępna praca nad projektem prezentacji.
2. Przygotowanie prezentacji - wybór zdjęć, dodanie napisów. Przygotowanie wypowiedzi ustnej. Próba.
3. Prezentacje zespołów. Dyskusja, ocena (zawartość, język, prezentacja, w tym zarządzanie czasem, współpraca), samoocena.
Write a comment