Iwona Moczydłowska, Katarzyna Drabarek:
Już mało kto pamięta o wkuwaniu słówek z długich list. Dzięki technologii uczenie się słówek może być dla ucznia ciekawe i przyjemne. Przykładem niech będą chmury wyrazów prezentowane przez nauczyciela na tablicy interaktywnej.
Dlaczego chmury wyrazowe? Bo są atrakcyjne, a nawet piękne. Bywają też zabawne. To dużo więcej niż listy słów, takie czy inne graficzne uporządkowanie wyrazów. Niosą wiele informacji, stymulują, wyzwalają kreatywność, ekspresję i wyobraźnię, wzmacniają krytyczne myślenie, pomagają w lepszym zapamiętywaniu znaczenia, pisowni, wymowy.
Przydadzą się we wszelkich ćwiczeniach leksykalnych, na etapie wprowadzania słownictwa, jak też przy jego utrwalaniu i powtórkach, np.:
- zapamiętaj prezentowane słowa,
- wyszukaj wyrazy, które coś łączy,
- znajdź wyraz, który nie pasuje do pozostałych,
- wskaż synonimy/antonimy,
- znajdź związki frazeologiczne/idiomy,
- połącz sylaby/przedrostki lub przyrostki z rdzeniem,
- zidentyfikuj język,
- ......
Generatory, które służą do tworzenia chmur są przyjazne, proste i łatwe w użyciu, a przy tym bezpłatne. Z uwagi na to, jak również ze względu na pedagogiczne wartości ich wytworów, należą do tych narzędzi Web 2.0, które z powodzeniem mogą być stosowane w edukacji językowej na wszystkich kształcenia.
Oto przepis Katarzyny Drabarek na przygotowanie chmury wyrazowej w programie Tagxedo:
Write a comment