Nietrudno jest popełnić błąd nadmiaru jednokierunkowej komunikacji na lekcji. Nauczyciel robi wszystko co możliwe, aby przekazać wiedzę. Jest bardzo aktywny i liczy, że uczniowie będą tak samo zaangażowani, jak i on. A rezultat zwykle jest odwrotny.
Podobnie jest w przypadku dyskusji, w których udział biorą udział ciągle ci sami uczniowie – śmiali i wygadani. Co z tego, że lekcja przebiega gładko, skoro większość uczniów nie bierze w niej udziału.
Rozwiązaniem jest użycie Mentimeter – narzędzia, które przekształci teacher-talk, czy ograniczone do wąskiego grona dyskusje w wielostronną komunikację.
Proces jest bardzo prosty: nauczyciel tworzy pytanie, prezentuje je, a uczniowie udzielają odpowiedzi. Wyniki prezentowane są na bieżąco, w trakcie zbierania odpowiedzi, a najlepiej już po zakończeniu – w wybranym formacie: np. wykresu, chmury wyrazowej, skali.
Dzięki Mentimeter każdy uczeń ma głos na równych prawach. Wypowiedzi są anonimowe, każda jest tak samo ważna, licząca się w ogólnym efekcie. W ten sposób nauczyciel otwiera furtkę, a nawet drzwi
do wyrażania przez uczniów swoich opinii, bez presji ze strony kolegów.
Już sam udział w głosowaniu przełamuje bierność. Dodatkowym elementem jest wizualizacja rezultatów, która jeszcze bardziej angażuje uczniów, stanowi podłoże do refleksji i może być punktem startowym do dalszej, kreatywnej pracy nad językiem.
Lekcje są bardziej ożywione i efektywne. Uczniowie mają wpływ na treść zajęć, a to skutkuje większym zaangażowaniem.
Write a comment