Dobre, intrygujące fotografie skłaniają do myślenia, budowania skojarzeń, zadawania pytań, opowiadania historii... Na tym właśnie fenomenie bazuje aplikacja PicLits - bezpłatne narzędzie Web 2.0 do kreatywnego pisania. Pięknie się składa, bo jednym z tegorocznych priorytetów jest takie wdrażanie podstawy programowej, które zapewnia rozwój umiejętności cyfrowych i kreatywności uczniów.
PicLits udostępnia nie tylko pokaźne banki fotografii, ale również banki wyrazów w języku angielskim. To wielkie udogodnienie, inspiracja i wsparcie w procesie pisania.
Dla większości uczniów nie ma nic gorszego niż chwila, w której wpatrują się w czystą kartkę papieru z poleceniem wykonania pracy pisemnej. Tworzenie czegoś z niczego stanowi wielką trudność. W przypadku PicLits jest wizualna stymulacja i językowa asysta. Narzędzie pozwala umieścić na fotografii odpowiednie wyrazy/zdania.
PicLits pomaga rozwijać znajomość środków językowych, umiejętność pisania, a także poprawiać umiejętność czytania. Właściciele serwisu promują go jako narzędzie kreatywności, zabawy i nauki dla osób w każdym wieku na całym świecie.
Poniżej filmiku instruktażowego zamieszczam propozycje wykorzystania PicLits na lekcjach języka angielskiego.
Nauczyciel może przygotować w PicLits ilustrację z podpisem i wykorzystać ją w klasie jako stymulację dyskusji bądź polecenie.
Może też użyć narzędzia bezpośrednio na tablicy interaktywnej - do pracy uczniów na forum klasy - i będzie wtedy naprawdę interaktywnie!
Uczniowie mogą pracować z PicLits indywidualnie bądź w parach wykonując na komputerze lub tablecie takie zadania, jak np.
- podpisywanie obiektów widocznych na zdjęciu,
- tworzenie listy skojarzeń związanych z ilustracją,
- dodawanie definicji pojęć, antonimów, synonimów, przykładów ilustrujących użycie danego wyrazu,
- tworzenie wyrazów z użyciem akronimów, idiomów, związków frazeologicznych,
- podpisywanie zdjęcia,
- dodawanie humorystycznych podpisów,
- podpisywanie zdjęcia odpowiednio dobranym cytatem,
- ćwiczenie poprawności gramatycznej,
- budowanie zdań prostych/złożonych adekwatnych do przedstawionej na obrazie sytuacji,
- tworzenie pytań w oparciu o fotografię i udzielanie nań odpowiedzi,
- tworzenie opisu obrazka: ludzi, przedmiotów, miejsc, zjawisk,
- pisanie dialogów,
- pisanie listów/pocztówek,
- tworzenie historyjki inspirowanej obrazem,
- pisanie wiersza/haiku,
- umieszczanie na zdjęciu tekstu piosenki, której treści związane są z prezentowanym widokiem.
Write a comment