Analogowe instrukcje do tworzenia map myśli zaczynają się mniej więcej tak: przygotuj kartkę papieru, na środku wpisz słowo-klucz, wyprowadź od niego nazwy kategorii, a od poszczególnych kategorii pojęcia niższego rzędu. Proponuję kartkę papieru zamienić na wirtualną tablicę.
Jest wiele aplikacji dedykowanym mapom myśli, takich jak Bubbl.us, Plectica, Coggle, ale mało kto wie, że w tej roli sprawdzi się popularny i niezawodny Padlet.
Mapa myśli ułatwia uczenie się za pomocą notatek - rozmieszczonych w przestrzeni, połączonych ze sobą, wyodrębionych
kolorem, wzmocnionych obrazem. To duży postęp w stosunku do tradycyjnych, linearnych notatek, podczas tworzenia których aktywna jest tylko jedna półkula mózgowa. Tu pracuje również druga.
Użycie pamięci przestrzennej i budowanie skojarzeń wpływa na dostrzeganie zależności pomiędzy poszczególnymi elementami oraz na łatwiejsze i szybsze zapamiętywanie informacji.
Przykładowe zastosowanie map myśli na nauczaniu i uczeniu się języków obcych:
- wprowadzenie - żeby zorientować się, co uczniowie już wiedzą i przypomnieć przyswojone wcześniej informacje,
- na zakończenie lekcji/działu: usystematyzowanie poznanych wiadomości leksykalno-gramatycznych
- słownictwo: budowa bloków tematycznych
- streszczenie przeczytanego/wysłuchanego/obejrzanego materiału,
- przygotowanie do wypowiedzi ustnej/pisemnej,
- rozpisanie problemu na czynniki pierwsze.
Write a comment